Tehtävä 1.
Instagramin hyödyntäminen oman uran edistämiseen
Instagram on sosiaalisen median kanava, joka keskittyy
kuvien ja videoiden jakamiseen. Se on perustettu vuonna 2010 ja lähti heti
räjähdysmäiseen kasvuun. Vuonna 2012 Facebookin omistaja Mark Zuckerberg osti
Instagramin. Tällä hetkellä Instagramilla on yli miljardi käyttäjää ja myös
yritykset ovat ottaneet Instagramin omakseen. Mainostyökalut ovatkin
Instagramissa laajentuneet jatkuvasti.
Instagramissa on mahdollisuus jakaa sisältöä monella eri
tapaa. Feed-julkaisuissa kuvia ladataan omaan profiiliin ja niihin lisätään
kuvateksti. Instagram-tarinat eli storyt näkyvät käyttäjän feedin yläreunassa.
Ne voivat olla kuvia tai lyhyitä videoita ja niihin voi lisätä päälle tekstiä,
musiikkia, sijaintitunnisteita ja linkkejä. Storyt ovat näkyvissä käyttäjille
vain 24 tuntia julkaisusta, jos niitä ei erikseen tallenna oman profiilin
kohokohtiin. Instagram Live on nimensä mukaisesti reaaliaikaista
videolähetystä. Reelsit taas ovat pidempiä videosisältöjä. Viime aikoina
Instagramin algoritmi, jonka mukaan käyttäjän feediin valitaan sisältöä, on
alkanut suosimaan videosisältöä.
Yrittäjille Instagram on oivallinen paikka lisätä oman
yrityksen tunnettuutta. Instagramissa on helppo esitellä palveluja ja
tuotteita, yritystä ja sen toimintaperiaatteita kuvien sekä videoiden muodossa.
Instagramissa on mahdollista toteuttaa myös tehokkaasti kohdennettua mainontaa kaikilla
budjeteilla. Hinnat lasketaan näyttökertojen mukaan ja budjetin rajan voi
määrittää täysin itse. Jo muutamalla eurolla päivässä voi saada hyvin
liikennettä omalle sivulle.
Tärkeää on kuitenkin aktiivisuus ja julkaisuja kannattaakin
tehdä useita kertoja viikossa. Instagramissa on myös tärkeää olla aktiivinen
myös muiden käyttäjien suuntaan eli seurata mielenkiintoisia yrityksiä tai
henkilöitä sekä tykätä ja kommentoida heidän julkaisujaan.
Mutta miten hyödyntää Instagramia, jos et ole yrittäjä?
Instagramissa voi myös esitellä omaa osaamistaan. Tee
julkaisuja oman alasi ajankohtaisista aiheista ja ota niihin kantaa. Voit myös
kertoa nykyisistä työtehtävistäsi ja esimerkiksi haasteista, joita olet
kohdannut ja miten olet ne ratkaissut. Esitä itsesi oman alasi asiantuntijana.
Työnhaussa voit myös hyödyntää Instagramia. Monilla yrityksillä on omat Instagram-sivut. Niistä voi saada osviittaa millaista työskentely yrityksessä on. Monet yritykset jakavat ilmoituksia avoimista työpaikoista myös sosiaalisessa mediassa. On myös hyvä muistaa omaa Instagram-profiilia luodessaan, millaisen kuvan haluaa itsestään antaa. Omat sosiaalisen median sivut voivat helpottaa työn saantia, jos niillä esitellään osaamista ja annetaan itsestä muutenkin hyvä kuva.
Sosiaalisen median hyödyntäjät
Itse työskentelen mainostoimistossa. Emme vielä sosiaalista mediaa omien palveluidemme esittelyyn tai mainontaan. Mielestäni esimerkiksi Lahtelaisen Design Kuminan Instagram sivut ovat toimivat ja monipuoliset ja esittelevät hyvin mainostoimiston palveluita. Postaukset sisältävät myös suoran yhteydenottopyynnön, mikä oli mielestäni mielenkiintoista.
https://www.designkumina.fi/
Lumo Media taas on sosiaalisen median mainostoimisto, joten heillä on homma hallussa. Instagram sivut ovat yksinkertaisesti kauniit ja selkeät sisältäen arvontoja ja vinkkejä sekä kysymyksiä seuraajille. Somekanavaa käytetään tiedonjakoon sekä omista palveluista että yleisesti sosiaalisen median hyödyntämisestä.
http://lumomedia.fi/
TikTok työkaluna
TikTok on kiinalainen sosiaalisen median palvelu, jossa
käyttäjät jakavat lyhyitä videoita. Sovelluksessa videoon voi lisätä musiikkia
ja sitä voi muokata sovelluksen muokkaustyökaluilla. Valmis video voi kestää
korkeintaan kolme minuuttia. Videot ilmestyvät käyttäjän syötteeseen, jota voi
selata. TikTok on erityisesti nuorten suosiossa.
TikTok on pienempi kuin Facebook ja Instagram ja toimii
hieman eri tavalla. Siellä orgaanisen sisällön potentiaali on isompi, koska siellä
käyttäjille näytetään paljon enemmän sisältöä toisilta käyttäjiltä, joita he
eivät seuraa. Tämän takia TikTokissa on helpompi saada näkyvyyttä, vaikka omat
seuraajamäärät olisivat vielä pieniä. TikTokissa voi myös hyödyntää maksettua
markkinointia.
TikTokin hyödyntäminen oman uran tai yrityksen toiminnan edistämiseen riippuu paljon alasta. TikTok on kuitenkin lähinnä nuorien käyttämä palvelu, joten yrittäjälle on tärkeää, että yrityksen kohderyhmä painottuu nuoriin. Oman uran kannalta TikTok käyttäjänä voi todistaa osaavansa käyttää alustaa ja, että tuottamasi sisältö vetoaa nuoriin. Nämä voivat olla potentiaaliselle työnantajalle tärkeitä ominaisuuksia.
Lähteet:
https://duunitori.fi/tyoelama/instagram-tyonhaku
https://www.ukko.fi/yrittajyyskoulu/instagram-luo-yrittajalle-paljon-mahdollisuuksia-markkinoinnissa-ota-se-haltuun/
https://kubla.fi/blogi/tiktok-markkinoinnin-tyokaluna/
https://fi.wikipedia.org/wiki/TikTok
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti