tiistai 17. tammikuuta 2023

 

Tehtävä 1.

Instagramin hyödyntäminen oman uran edistämiseen

Instagram on sosiaalisen median kanava, joka keskittyy kuvien ja videoiden jakamiseen. Se on perustettu vuonna 2010 ja lähti heti räjähdysmäiseen kasvuun. Vuonna 2012 Facebookin omistaja Mark Zuckerberg osti Instagramin. Tällä hetkellä Instagramilla on yli miljardi käyttäjää ja myös yritykset ovat ottaneet Instagramin omakseen. Mainostyökalut ovatkin Instagramissa laajentuneet jatkuvasti.

Instagramissa on mahdollisuus jakaa sisältöä monella eri tapaa. Feed-julkaisuissa kuvia ladataan omaan profiiliin ja niihin lisätään kuvateksti. Instagram-tarinat eli storyt näkyvät käyttäjän feedin yläreunassa. Ne voivat olla kuvia tai lyhyitä videoita ja niihin voi lisätä päälle tekstiä, musiikkia, sijaintitunnisteita ja linkkejä. Storyt ovat näkyvissä käyttäjille vain 24 tuntia julkaisusta, jos niitä ei erikseen tallenna oman profiilin kohokohtiin. Instagram Live on nimensä mukaisesti reaaliaikaista videolähetystä. Reelsit taas ovat pidempiä videosisältöjä. Viime aikoina Instagramin algoritmi, jonka mukaan käyttäjän feediin valitaan sisältöä, on alkanut suosimaan videosisältöä.

Yrittäjille Instagram on oivallinen paikka lisätä oman yrityksen tunnettuutta. Instagramissa on helppo esitellä palveluja ja tuotteita, yritystä ja sen toimintaperiaatteita kuvien sekä videoiden muodossa. Instagramissa on mahdollista toteuttaa myös tehokkaasti kohdennettua mainontaa kaikilla budjeteilla. Hinnat lasketaan näyttökertojen mukaan ja budjetin rajan voi määrittää täysin itse. Jo muutamalla eurolla päivässä voi saada hyvin liikennettä omalle sivulle.

Tärkeää on kuitenkin aktiivisuus ja julkaisuja kannattaakin tehdä useita kertoja viikossa. Instagramissa on myös tärkeää olla aktiivinen myös muiden käyttäjien suuntaan eli seurata mielenkiintoisia yrityksiä tai henkilöitä sekä tykätä ja kommentoida heidän julkaisujaan.

Mutta miten hyödyntää Instagramia, jos et ole yrittäjä?

Instagramissa voi myös esitellä omaa osaamistaan. Tee julkaisuja oman alasi ajankohtaisista aiheista ja ota niihin kantaa. Voit myös kertoa nykyisistä työtehtävistäsi ja esimerkiksi haasteista, joita olet kohdannut ja miten olet ne ratkaissut. Esitä itsesi oman alasi asiantuntijana.

Työnhaussa voit myös hyödyntää Instagramia. Monilla yrityksillä on omat Instagram-sivut. Niistä voi saada osviittaa millaista työskentely yrityksessä on. Monet yritykset jakavat ilmoituksia avoimista työpaikoista myös sosiaalisessa mediassa. On myös hyvä muistaa omaa Instagram-profiilia luodessaan, millaisen kuvan haluaa itsestään antaa. Omat sosiaalisen median sivut voivat helpottaa työn saantia, jos niillä esitellään osaamista ja annetaan itsestä muutenkin hyvä kuva.

Sosiaalisen median hyödyntäjät

Itse työskentelen mainostoimistossa. Emme vielä sosiaalista mediaa omien palveluidemme esittelyyn tai mainontaan. Mielestäni esimerkiksi Lahtelaisen Design Kuminan Instagram sivut ovat toimivat ja monipuoliset ja esittelevät hyvin mainostoimiston palveluita. Postaukset sisältävät myös suoran yhteydenottopyynnön, mikä oli mielestäni mielenkiintoista.
https://www.designkumina.fi/

Lumo Media taas on sosiaalisen median mainostoimisto, joten heillä on homma hallussa. Instagram sivut ovat yksinkertaisesti kauniit ja selkeät sisältäen arvontoja ja vinkkejä sekä kysymyksiä seuraajille. Somekanavaa käytetään tiedonjakoon sekä omista palveluista että yleisesti sosiaalisen median hyödyntämisestä. 
http://lumomedia.fi/

TikTok työkaluna

TikTok on kiinalainen sosiaalisen median palvelu, jossa käyttäjät jakavat lyhyitä videoita. Sovelluksessa videoon voi lisätä musiikkia ja sitä voi muokata sovelluksen muokkaustyökaluilla. Valmis video voi kestää korkeintaan kolme minuuttia. Videot ilmestyvät käyttäjän syötteeseen, jota voi selata. TikTok on erityisesti nuorten suosiossa.

TikTok on pienempi kuin Facebook ja Instagram ja toimii hieman eri tavalla. Siellä orgaanisen sisällön potentiaali on isompi, koska siellä käyttäjille näytetään paljon enemmän sisältöä toisilta käyttäjiltä, joita he eivät seuraa. Tämän takia TikTokissa on helpompi saada näkyvyyttä, vaikka omat seuraajamäärät olisivat vielä pieniä. TikTokissa voi myös hyödyntää maksettua markkinointia.

TikTokin hyödyntäminen oman uran tai yrityksen toiminnan edistämiseen riippuu paljon alasta. TikTok on kuitenkin lähinnä nuorien käyttämä palvelu, joten yrittäjälle on tärkeää, että yrityksen kohderyhmä painottuu nuoriin. Oman uran kannalta TikTok käyttäjänä voi todistaa osaavansa käyttää alustaa ja, että tuottamasi sisältö vetoaa nuoriin. Nämä voivat olla potentiaaliselle työnantajalle tärkeitä ominaisuuksia.

Lähteet:

https://duunitori.fi/tyoelama/instagram-tyonhaku
https://www.ukko.fi/yrittajyyskoulu/instagram-luo-yrittajalle-paljon-mahdollisuuksia-markkinoinnissa-ota-se-haltuun/
https://kubla.fi/blogi/tiktok-markkinoinnin-tyokaluna/
https://fi.wikipedia.org/wiki/TikTok

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 Itsearviointi Aloitin kurssin tutustumalla kurssiaineistoihin huolella. Blogin kirjoittaminen ei ollut minulle ennestään tuttua, joten jo s...